O lesních školkách

Hlavní myšlenkou lesní školky je pobyt s dětmi venku za každého počasí (samozřejmě mimo opravdové extrémy – velký mráz, vichřice…). V některých školkách tráví děti venku téměř veškerý čas a jako zázemí jim slouží maringotka či tee-pee, další školky mají komfortnější zázemí v podobě zděné budovy.

P1030486

Děti pobytem v přírodě zlepšují svou fyzickou zdatnost a rozvíjí hrubou i jemnou motoriku, otužují se a upevňují své zdraví (jsou méně často nemocné, k čemuž zajisté přispívá i menší kolektiv). Zažívají přírodu a svět doopravdy a ne jen virtuálně (na PC, u televize) jak je tomu u mnoha dětí, učí se trávit čas aktivně (dnešní děti tráví čas převážně v interiérech – doma, ve školce, na kroužcích, v autě).

Při hře s přírodními materiály rozvíjí svojí kreativitu a představivost. Při pobytu v přírodě se ve skupině dětí učí spolupracovat, spolehnout se na druhého, rozdělit se, pomáhat mladším, i se trochu překonat a najít své hranice.

Lesní škola umožňuje hlavně městským dětem:

  • prožít rytmus změn ročních období a přírodních jevů
  • podpořit smyslové vnímání přímou zkušeností
  • učit se celostně, tzn. všemi rovinami vnímání
  • zažít rostliny a živočichy v jejich původním životním prostředí
  • naslouchat a pomoci druhému – prožít ticho a naučit se být citlivější k mluvenému slovu
  • poznat hodnoty přírodního společenství a hodnoty lidské společnosti

Původně myšlenka pochází ze skandinávských zemí, kde podobné školky existují již několik desítek let. Postupně se školky rozšířily do dalších zemí, např. v sousedním Německu dnes funguje takových školek více než tisíc.

Lesní MŠ dnes existují také ve Švýcarsku, Rakousku, Velké Británii, USA nebo v Japonsku.

DSC_2907

V současné době procházíme procesem zápisu do školského rejstříku..

MŠMT po dva roky sledovalo činnost pilotních lesních školek a nakonec uznalo, že děti z lesních MŠ jsou srovnatelně připravené pro vstup do školy, jako děti z běžných MŠ.

Více si může přečíst v článku ze serveru iDnes zde – Lesní školky přesvědčily i úředníky.